Marosán György
A liberális kommunizmus elmélete1
A Rákok szigete — A. Dnyeprov szovjet író fantasztikus novellája2 — a két szuperhatalom, a Szovjetunió és az USA küzdelmének korszakában keletkezett. Az alapötlet: az USA-ban kidolgozzák egy önreprodukáló automata modelljét. Az első, ízelt lábakkal, a külvilágot fürkésző szemekkel és „mindenevő” gyomorral felszerelt, működőképes prototípus egy elektromechanikus rák. Ez az intelligensen viselkedő lény képes a rendelkezésére álló alapanyagokból: fémekből, homokból, kövekből egy reprodukciós program segítségével újabb rákokat „szülni”. A rákok nemcsak szaporodhattak, de alkalmazkodhattak is környezetükhöz. Ezt az okos, sokféle feladat önálló ellátására képes lényt arra tervezték, hogy az ellenség területére átdobva „egye meg” annak hadi eszközeit, és rákok újabb és újabb generációit hozza létre. Így néhány hét alatt a legmegátalkodottabb és legkitartóbb ellenség is térdre kényszeríthető, hiszen minden hadieszközét elveszti.
A Pentagon már csak arra kíváncsi: vajon az első ráktípus valóban a legtökéletesebben megfelel-e az adott célnak? A kutatók úgy vélték, ehhez még sok kísérlet és fejlesztés kell. A rákok feltalálója azonban különös módszert ajánlott: rakják ki a rákot egy lakatlan szigeten, hagyják, hogy elkezdje magát reprodukálni, és nézzék meg, milyen eredményre vezet a beinduló evolúció. Az elszaporodó rákoknak ugyanis vetélkedniük kell majd a sziget korlátos erőforrásaiért, és új — az evolúció logikájának megfelelően — egyre jobb túlélő képességű, vagyis egyre tökéletesebb rákfajták jelennek meg. Nem kell drága pénzeken, sok kutató közreműködésével modelleket fejlesztgetni és kipróbálni: a munka nagyját elvégzi az evolúció. Ki fog alakulni az adott környezetnek legtökéletesebben megfelelő típus.
A gondolat zsenialitása abban rejlik, hogy az eszköz tökéletesítését nem „Teremtőjének” eszére, hanem a természet évmilliárdok óta „alkalmazott” módszerére, az evolúcióra bízza. Az ötlet azonban szinte mindenre átvihető. Ha tudni akarjuk, hogy melyik tárgy, szervezet, elmélet vagy közösségi forma a „tökéletesebb”, a választ éppen így szolgáltathatja az evolúció. Adjunk lehetőséget az alkalmazásért vetélkedő tárgyak, egymással küzdő gondolatok, versengő közösségek természetes szelekciójára, és figyeljük, melyiket „igazolja” a történelem! A novella gondolatmenetét a társadalomra alkalmazva: a legtökéletesebb formát nem egyik, vagy másik gondolkodó fantáziaszüleményének megvalósításától remélhetjük. Nem arra kell várni, hogy a tökéletes társadalom képe valamilyen gondolkodó fejéből — mint a teljes fegyverzetű Pallas Athéne Zeusz fejéből — kipattanjon. Egyesek látnoki képessége helyett bízzunk sokak — egyéni érdekük vezérelte — saját jövőt formáló akaratában. Hagyjuk az evolúciót szabadon kibontakozni, és szemünk előtt fog feltárulni az evolúciósan stabilnak bizonyuló társadalmi forma.
Ezzel a „mi a teendő” kérdése is új megvilágítást kap. A „legmegfelelőbb” jövőt keresve, nem kell „feltalálnunk” a tökéletes társadalmat. Célszerűbb, ha a kulturális evolúció számára legkedvezőbb feltételeket teremtő közösségi formát alkotjuk meg. Az egyének meg majd igyekeznek megkeresni a számukra megfelelő megoldást, és közben rátalálhatnak az igényeiket valóban kielégítő, egyben evolúciósan stabil stratégiára3. A „lehetséges-e a kommunizmus?” kérdésre tehát nem ideológiai választ adunk. A tudomány kérdése ez: valószínűsíthető-e, hogy a környezeti feltételek valamilyen együttállása „kitermel” egy új, önmegvalósítás-központú, egyben evolúciósan stabil stratégiát megtestesítő kulturális modellt? Azonosíthatunk-e az evolúciós nyomás4 tényezői között olyanokat, amelyek alapvető életmódváltást tesznek ésszerűvé? Kialakulhat-e a Földön olyan evolúciós „fülke”, amelyben stabilan létezhet egy alapvetően nem piaci alapú és nem az anyagi növekedésre orientált közösség?
A XX. század utolsó harmadában szinte észrevétlenül, alapvető változások bontakoztak ki. A fejlett társadalmakban a felhalmozott nemzeti vagyon és egyéni gazdagság, a gazdaság termelékenysége lehetővé teszi, hogy az átlagpolgár napi néhány óra munkával újratermelje önmagát és családját. Ennek a változásnak két, kapcsolódó következménye van. Az egyik, hogy a (fejlett) világ elérkezett a szabadidő társadalmához. A „miként éld életedet” kérdésre a választ már nem a túlélés kényszere programozza, és nem csak egyetlen válasz lehet. Maslow lépcsősorának5 tetejére érve a szabadidő utat, a társadalmi gazdagság pedig teret nyit az önmegvalósítás előtt. Egyre több ember számára valóságos dilemma: fordítsa-e a többlet idejét munkára, hogy többletjövedelemhez jusson és így többet fogyaszthasson, vagy a benne rejlő lehetőségeket próbálja jobban kibontakoztatni?
A Maslow motivációs tényezők állapota döntően az egy főre jutó GDP függvényei. Ha ez alacsony, az azzal jár, hogy hiány van az életéhez szükséges javakban. Ilyen körülmények között saját elhatározásából kevés ember mond le az anyagi javakról, és választja az alkotással, művészettel, tudományból megszerezhető boldogságot. Ahogy azonban nő a GDP,— a szociológiai felmérések szerint — az átlagember érzi, egyre feljebb lép a „boldogság-lépcsőkön”. Ám a tőkés gazdaság logikája különös viselkedésre sarkallja. Miután elérte az önmegvalósítás lépcsőfokát, a rejtett rábeszélők azt súgják, hogy még mindig van sok minden, amit — a 3. és a 4. Maslow szinten — megszerezhet. Van ugyan már lakása és kocsija — de vehet még gyorsabb kocsit és újabb, és nagyobb lakást. Gyermekkorunktól arra nevelődünk, hogy vásároljunk többet, fogyasszunk még többet, szerezzük meg mindazt, ami másnak is van, szerezzük meg azt, ami másoknak még nincs, legyünk náluk gazdagabbak, és birtokoljunk még többet!
A másik, a fentiekkel összefüggő változás, hogy a túlélés kényszereinek enyhülése csökkenti a szűkösség szinte mindenre kiterjedő érvényét is. A szűkösség fokozatos enyhülése új feltételeket teremt a piac, mint a sokáig a leghatékonyabb - és éppen ezért az egyedüli - erőforrás-allokáló modell számára. Egyéni választások alapján az erőforrások felosztását — részben — kivonhatjuk a piac kizárólagos hatálya alól. Az egyének és a közösségek igényeit a piac szemszögéből szuboptimális, de a biztonságot, a kézben tarthatóságot, az áttekinthetőséget, és az erős fenntarthatóságot tekintetbe vevő megoldásokkal összességében inkább kielégíthetjük. Egyre több ember, mind nagyobb közösség, szélesebb viszonyrendszer „válhat ki” az újratermelés piaci logikájú rendjéből. Ezt a fejlődést az információgazdaság is segíti, amely a termelést és a fogyasztást szinte anyagmentessé változtatja.6
A „megvalósult kommunizmusok” bukása az elméleti vitáknál világosabban tanúsítja: a piac és a magántulajdon nélkülözhetetlen a társadalmak életében. Az elméletileg konstruált társadalmi modellek bevezetésének kikényszerítése több kárt, mint hasznot okozott. Mindenki — bárhol éljen is — csendben vagy ujjongva, fogcsikorgatva vagy lelkesen, boldogan vagy szomorúan beletörődve, de elfogadja: a piac logikája kiiktathatatlan az egyén és a közösség döntéseiből. Kétségtelen tény hát, hogy a múlt és a jelen a piacé. Kérdés azonban, hogy a jövő, minden területen, minden kapcsolatban és mindenki számára a piacé lesz-e? A választ az egyénekre és közösségekre nehezedő evolúciós nyomás elemzése adhatja meg. A kutatások az emberiségre ható evolúciós nyomás négy tényezőjét azonosította:
A Föld korlátozott volta kultúraváltásra kényszerít a közösségeket. Azt ma már egyetlen közgazdász és politikus sem vonja kétségbe, hogy a fejlett országokra ma jellemző, fogyasztásorientált életmodell nem biztosítható az egész emberiség számára. Hosszú távon az erős fenntarthatóság modelljét és az életfeltételek kiegyenlítődését, a kultúráktól függő, de közös esélyeket teremtő életminőséget kell a föld minden pontján létrehozni. A túlélés érdekében mindenkinek el kell fogadnia a fenntartható növekedés kulturális mintáit. Alapvetően át kell értékelni az egyének és a közösségek — eddig sikeres — növekedésorientált fogyasztási modelljét.
A fogyasztás határboldogsága a növekedéssel lecsökkent.7 A Föld eltérő kulturális hagyományú, eltérő fejlettségű társadalmainak elemzése arról tanúskodik, hogy a fogyasztás generálta „boldogság” a fejlődés során átalakul. A gazdagság bizonyos szintjén az egyének választásaiban visszaszorulnak a közvetlen fizikai szükségletek. Először a szimbolikus szükségletek (a tömegfogyasztásra szánt márkák) kielégítése kerül előtérbe, később választhatóvá válik az emberi önmegvalósítás is. Ez azzal jár, hogy bizonyos jövedelmi szint felett a jövedelem növekedése egyre kevésbé növeli a boldogságot. Így az embereknek egyre kevésbé „éri meg” szabadidejüket munkára, jövedelemre, majd az abból megvásárolható fogyasztási javakra áldozni.
A szükséges munkaidő megrövidül, és ez — először a történelem során — felkínálja alapvetően eltérő életprogramok közötti választás lehetőségét. Az egyén a szükséges munkaidő erejéig részt vehet a piaci újratermelésben, ám növekvő szabadidejének mértékében ki is léphet abból. Dönthet úgy, hogy szabadságát az egyre drágább, és egyre kifinomultabb öröm-javak megszerzésére, az élményfogyasztásra fordítja. Keresheti a munkát csupán azért, mert egyéb emberi kapcsolataimnál jobban jelzi vissza sikereit, és dolgozva inkább érzi magát hasznosnak — esetleg azért, mert csak a munka világában megszerzett tekintély és hatalom érzése teszi elégedetté. De fordíthatja növekvő szabadidejét alkotásra, önmaga fejlesztésére, emberi kapcsolatainak ápolására is. Választhatóvá válik a közösség is, amelyben életét élni akarja.
Az egyének és a társadalom gazdagodásával megváltoznak a jövő értékelésének szempontjai. A szűkösség viszonyai között a jövőt kizárólag a hatékonyság, és az optimalitás szempontjai alapján ítéltük meg. A szűkösség nyomásának enyhülése feltárja a piaci alapú értékelés egyoldalúságát, és egyéb szempontokat helyez előtérbe. A piac és növekedés logikáját kiegészítheti, sőt akár felül is írhatja, az átláthatóság, a biztonság, a kézben-tarthatóság, a magasabb életminőség szempontja. Így válhat ésszerűvé — nem mindenütt és nem is mindenki számára — hogy a közösségek és az egyének a piacilag nem versenyképes megoldást válasszák, annak alacsonyabb kockázata, áttekinthetőbb működése, magasabb életminőséget, és a flow-alapú boldogság-modellt8 lehetővé tevő jellege miatt.
Az említett evolúciós nyomást gyakoroló tényezők együtthatása valószínűsíti, hogy az emberek növekvő számban igyekeznek majd kilépni a csupa kellemességgel kibélelt csapdából. Nem azért, mert valaki ezt erkölcstelennek tekinti, vagy hitványnak minősíti. Még csak arról sincs szó, hogy valaki rákényszerítené a többséget, változtasson életmódján. Egyszerűen érdemes lesz kilépni a mókuskerékből. Kérdés azonban, mi is lesz az, amibe át lehet lépni? Mondható-e valami egyáltalán a jövő társadalmáról? Gyakran idézik Marx9 dühös kiszólását — „Nem vagyok hajlandó receptet gyártani a történelem lacikonyhájára” — amivel barátainak unszolását — mondjon valami konkrétat a jövő társadalmáról — hárította el. A társadalmi evolúció modellje alapján még inkább megértjük Marx ellenkezését. Az evolúciós folyamat részletei — nem győzzük eleget hangsúlyozni —nem jelezhetők előre. Az evolúció modellje arra alkalmas, hogy egy természeti vagy társadalmi folyamatot „visszafejtve” értelmezzen, és így magyarázza a létező „épp ilyenségét”. A jövőben csupán a meglepetés a szükségszerű. Amit megtehetünk: jelezzük a feltételek várható alakulását, és elemezzük, milyen közösségi- és élet-modellek felelnek meg ennek leginkább. A választást meg ráhagyjuk majdan élő emberekre. Minthogy tehát a kulturális univerzálék előrejelzésére — éppen az evolúció lényege miatt — nincs lehetőség, a társadalom „hármas” meghatározásából — „anyagi újratermelés rendszere” + „kulturális rendszer” + „egyéni életprogram” — kiindulva próbálkozhatunk bizonyos általános megállapítások megtételével.
Az anyagi újratermelés egy kommunista közösségben is a társadalmi élet kiiktathatatlan alapja marad. Az anyagi újratermelés egy része — beleértve a közösségi döntések területeit is — megmarad piaci jellegűnek, de teret nyernek egyéb szempontok is. Az egyéni döntések ezzel szemben alapvetően nem piaci jellegűek lesznek, de tekintetbe veszik a piacot is. A kis közösségek szintjén a piaci szempontok aránya a döntésekben mintegy 30 %-os lehet10. Az elosztás alapvető modellje így közelíthet a kommunizmus hagyományos elvéhez: „mindenkitől képessége szerint, mindenkinek szükségletei szerint”. Az egyéni életprogram döntésekben a piaci szempontok kifejezetten másodlagossá válnak. Az életpálya-, a foglalkozás-, a közösség-, és partnerválasztásban a jövedelem maximálása, a vagyon gyarapítása, a hatalmi pozíciók kiépítése és megszerezése kevéssé játszik majd szerepet. Az életpályán elérhető jövedelem ezért szükségképpen elmarad a megszerezhető legmagasabbtól: az egyén eleve ennek tudatában dönt.
A kommunista közösség újratermelési modelljét az erős fenntarthatóság logikája vezérli. Szuboptimális technológiákat alkalmaznak, a helyi környezeti feltételeknek való megfelelőséget követik és nem feltétlenül a méretgazdaságosságot. A kommunista közösség stabil, kisebb közösségekből — a hálózatelmélet fogalmai szerint vett fürtökből — épül fel, és azokat viszonylag lazán összefűző rendszerként létezik. A közösségek működtetése nem, vagy csak részben követi a piaci elveket. Reprodukciós modellje családközpontú. Nem szinglikre bomlott, elszigetelt egyénekből álló, szinte atomizálódott, hanem gazdag emberi kapcsolatokból szövődő társadalom lesz.
A kommunista közösség memetikai11 rendszere elfogadja a globális közösség multikulturalis jellegét. Nem egyetlen, legfőbbnek kikiáltott értékre épül — legyen az akár az igazságosság, a szabadság, a hatékonyság, az ésszerűség, vagy éppen a hagyomány stb. — „ördögtől valónak” és ellenségnek tekintve mindazokat, akik nem ezt vallják. A kommunista közösség tagjai elfogadják, hogy sokféle nézetrendszer és értékrendszer létezik, és természetesnek tekintik, hogy ezek együtt élhetnek.12 A közösség értékrendje tehát nem fogadja el az egyetlen identitásközpontot – legyen az Isten, nemzet, vagy osztály. Minden emberi érték elfogadandó, mindig köthetünk kompromisszumot.
A társadalmi összeomlások — lásd pl. Húsvét szigetek — forgatókönyveinek elemzéséből azonosítható a „túlélés” memetikai modellje. Elkerülhetetlen, hogy a (liberálisan értelmezett) emberi jogokat kiterjesszük minden emberi lényre, hogy minden ember számára megteremtsük a szabad gondolkodás és véleménynyilvánítás, az életmód- és közösség-típus megválasztásának szabadságát. A földi civilizáció túlélésének — és ezen belül természetesen a kommunizmus hosszú távú létének — feltétele, hogy elfogadjuk a Föld korlátozott voltát. Korlátoznunk kell a népesség számát, a közösségeknek tudomásul kell venni, hogy az emberiség ökológiai lábnyoma13 túllépte a föld méreteit, és meg kell őriznünk a biodiverzitást. Az emberiség túlélésének feltétele az is, hogy képesek legyünk békésen megoldani a kulturális változásokat kísérő konfliktusokat. Ehhez alkalmaznunk kell az emberiségre a kultúraközi „menedzsment” módszereit. A helyzet csak összehangolt politikai, gazdasági és társadalmi lépésekkel módosítható. A globalitás — miként a nemzetállamok kialakulásakor — fokozatosan kényszeríti ki a nemzetek közösségének kollektív jogait, kötelességeit, a mindenkire vonatkozó szabályokat, az ennek betartásán őrködő erőszak- és ítélő-szervezetek létrehozását. Csak így szüntethető meg a nemzetek önbíráskodása. A kommunista közösség egészében racionálisan, és nem mitikus modellek alapján dönt: óvatosan — már amennyire ezt a helyzet lehetővé teszi — és toleránsan, vagyis nem kizárólagosságra törve. A mindenki által követhető és mindenkitől elvárt humánus viselkedés minimumát kiterjeszti az emberi faj minden tagjára, bárhol éljen is.
A kommunizmus élet- és közösségmodellje
A kommunista közösség legfontosabb értéke az egyén képességeinek minél teljesebb kibontakoztatása. Ezt szolgálja a megfelelő közösség kialakítása is. A közösség erre „programozza” az egyént: ezt nemcsak elvárja, de lehetővé is teszi. Ennek alapján értékeli az egyént, és ehhez képest a fogyasztást eszköz jellegűnek tekinti. Egyének életstratégiáját az ún. önérvényesítő viselkedési modell vezérli. Mindenki tisztában van saját érdekével, és annak érvényesítésére törekszik — eközben tudja, hogy ez mindenki másnak is jogában áll. A kommunizmus nem az egyén közösség érdekében való önfeláldozásának, hanem a bölcs belátás társadalma. Nem a kényszerűen lemondás társadalma, hanem az „önkéntes egyszerűségé”. Nem a „szőnyeg alá söpört” konfliktusok társadalma, hanem éppenséggel konfliktusokban gazdag közösségé, amely az egyének fejlődését szolgálja. A kommunista közösségben is létezik hatalom, de az a közösség viszonylag kis méretei miatt — miként a kibucokban — demokratikusan működtethető és ellenőrizhető.
Mindennek természetesen megvan a hátránya is: a közösség ügyeinek intézése időt és szakértelmet, az ellenőrzés pedig fáradságot igényel. Miként a régi görögöknél, a közösség dolgainak intézése a közösségért végzett feladatnak számít, amit a közösség egyrészt elismer, másrészt elvár, és mindenkit hozzáenged. A különféle kommunákban a fejlett technika és a közösség viszonylag áttekinthető mérete lehetővé teszi az eredeti értelemében vett anarchizmus (uralomnélküliség) megvalósítását. Sokan próbálkoznak14 azzal, hogy alapvetően kapitalista környezetben is felvázolják ilyen önfenntartó közösség működését. Ezek a javaslatok szabadon átvehetők, elvethetők, átalakíthatók, saját képünkre formálhatók, de kötelező előírásoknak semmiképp sem tekinthetők.
Könyvünkben több szemszögből mutattuk be az ezredvég — a fejlődés feltételeinek alapvető átalakulásából létrejött — különös „billenési állapotának” kialakulását15. A kérdés az: hogyan, milyen mechanizmus segítségével zajlik le az átmenet? Sokan a közvetlen politikai akciókat tekintik egyedülinek. Éppen a környezetvédők és a globalizációt ellenző civil csoportok egy része folyamodik előszeretettel erőszakos módszerekhez.16 A könyv logikája inkább az evolúciós modell alkalmazását sugallja. Ennek alapvető eszközei demokratikus politikai vita, és a tudományos kutatás nyújtotta tények elfogultságmentes elemzése. A legfontosabb: az emberek meggyőzése, ismerjék meg a valós helyzetet, sajátítsák el az önálló és racionális döntést lehetővé tevő ismereteket. Ki-ki egyéni indítékok és érdekek alapján, egyénileg dönthet úgy, hogy életmódot vált.
Az evolúciós modell másik fontos következménye, hogy a globális rendszer valószínűleg sokféle életmodellt követő közösségek együttese lesz. A XX. század egyik kétségtelen tendenciája, hogy a földi társadalmak jelentősen homogenizálódtak. Egyforma struktúra, egyféle fogyasztási modell, szinte azonos életprogram alakult ki szerte a világon. A XXI. század jellemző folyamata azonban az életprogramok szerinti újrastrukturálódás lehet. A társadalmak egyre kevésbé jellemezhetők majd valamiféle átlagokkal. Attól, hogy két család életszínvonala, fogyasztási modellje jelentősen eltér, életüket tekinthetik egyformán megfelelőnek. Ha pedig ez így van, akkor fogyasztási szokásaik nehezen vethetők össze. Az emberiség tehát inkább fejlődik az életprogramok sokfélesége, mint azok homogenitása irányába. Az eltérő életprogrammal jellemezhető közösségek a hálózatosodás modellje szerint jönnek létre.
A hálózati modell alkalmazásának korai szakaszában sokakat meghökkentettek az ún. mesterséges társadalmak mozgástörvényeit kutató szimulációs kísérletek17 eredményei. Ezek a kísérletek arra utaltak, hogy az egymástól csak mégoly kevéssé eltérő életmódú egyedek — még ha nem is közelítenek ellenérzéssel az eltérő életmódot követőkhöz, vagyis nem rasszisták — ha szabadon választhatják meg lakóhelyüket, bizonyos idő múlva azonos életmódú csoportokat hoznak létre. Ez az eredmény — T. C. Schelling, a városfejlődés dinamikáját szimuláló kutatásai18 nyomán — már több évtizede ismert. E logika alapján a „kommunista forradalom” egy olyan — evolúciósan, lépésről lépésre zajló, egyéni döntések eredményeként formálódó — folyamat, amelynek során a kommunisztikus életprogramot választó emberek fokozatosan együtt élő közösségeket alakítanak ki. Ez a folyamat lassan indul, de a billenési ponton19 felgyorsulhat, és visszafordíthatatlanná válhat.
A kommunizmus, mint evolúciósan stabil stratégia
Történelmi tapasztalat, hogy a termelékenyebb, az újítást ösztöntő, a változásokat elfogadó, a tudatos alkalmazkodásra képes és ezért összességében dinamikusabban fejlődő, korszerűbb technikájú civilizáció kiszorítja, sőt megsemmisíti az erre kevésbé hajlandót vagy kevésbé képeset. Logikus hát a kérdés: lehet-e a kommunizmus evolúciósan stabil stratégia (ESS), hiszen feltételezzük a piaci rendszerrel összevetve bizonyos hátrányos vonásait:
a gazdasági erőforrásokat kevésbé hatékonyan használja fel, mint a piaci rendszer, így fokozatosan elmarad attól;
az élethez szükséges javakat előállításában csökkenti a kényszereken alapuló ösztönzés erejét;
a figyelmet mások — gyakran persze kényszerű — „szolgálatáról” a szabad alkotás felé fordítja, csökkentve ezzel a kellemességet szolgáló javak kínálatát;
emiatt erősödhet a piaci életmodell prezentációs előnye, ösztönözve a „kilépést”,
mivel szabadon lehet átlépni egyik közösségből a másikba, tömegesen hagyhatják el a kommunista közösséget, mint tették az eddigi kommuna kísérletben.
Ezeket a hátrányokat azonban részben ellensúlyozhatja, hogy a kommunista közösség alacsonyabb kockázatú, kevésbé stresszes, tartalmasabb emberi kapcsolatokat, és az egyéni önmegvalósítás lehetőségét nyújtja. A szuboptimális szerveződés inkább emberközpontú, átláthatóbb, a társadalmi zavaroktól mentesebb közösségi formát hoz. A végletesen szabványosított munkamegosztás fellazítása csökkenti ugyan a hatékonyságot, ám, — lehetővé téve az ember sokféle képességénak kibontakoztatását — a boldogság magasabb szintjére juttathat el. A vetélkedésen alapuló kapcsolati formák magas teljesítménykényszerét legalább részben ellensúlyozhatják a kölcsönös bizalmon alapuló megtakarítások. A piaci alapú közösségek magasabb növekedési potenciálját egyre inkább korlátozza a fenntarthatóság erős követelménye, ami kényszerűen felülírja a piaci rendszer működését is. Végül, a növekvő luxusfogyasztás kétségtelenül kellemes életmódjával járó, szinte beprogramozott függőségek hátrányaival összevetve a flow alapú boldogságmodell komoly előnyöket kínálhat. Mindez arra utal, a jövőben a kommunizmusként leírt társadalmi modell ESS lehet.
Tekintsünk végig a kulturális evolúció különböző szakaszain keresztülhaladó közösségek történelmi fejlődésén. E fejlődési szakaszokban egymásból alakuló, időszakosan együtt létező, egymással vetélkedő és egymást váltó közösségek típusait láthatjuk. Fogadjuk el tényként azt a történelmi tendenciát, hogy egyre fejlettebb — nagyobb természeti erőket mozgatni képes, a világot egyre pontosabban megismerő, komplexebb belső struktúrájú — közösségek formálódnak ki. Mindig vannak olyan időszakok, amikor a különböző formációk együtt léteznek — sőt, mintha ez lett volna a tipikus. A tapasztalat az, hogy a konkrét feltételek függvényében lehet ez az együttélés csak időleges, de létezhet egy időben két formáció is evolúciósan stabil stratégiaként. Az alábbi ábra a történelmi fejlődés egy hipotetikus menetét vázolja fel. Szemléletes — bár nem győzzük hangsúlyozni, hogy nem bizonyító erejű — modellben mutatja be a történelemben az egymást váltó, vagy együtt élő közösségi formákat.20
1. ábra A formációs fejlődés
Az ábra két jellemző, a „társadalmi gazdagság” és a „fejlődés korlátozottsága” mentén rajzolja fel a történelmet. A társadalmi gazdagságot az egy főre jutó GDP-vel mérhetjük. A fejlődés korlátozottsága a gazdasági és a népességszám növekedésének a közösség által érzékelt határaira utal, és a közösség tényleges méreteinek, valamint ökológiai lábnyomának hányadosával jellemezhető. Mint láthatjuk, e két tényező különböző érték-párjai különböző típusú közösségeket tesznek evolúciósan stabillá. A képet önkényesen szerkesztettük. Nem bizonyítja, csupán érzékelteti, hogy e két tényező különböző értékei mellett milyen közösség-típusok léteznek, és mikor létezhetnek egyidejűleg.
A „társadalmi gazdagság” kiemelt jelentőségét több tényező magyarázza. Először, ezzel arányos az egyének és a közösségek javainak mennyisége, minősége, és sokfélesége. Másodszor, ez mutatja az elemi szükségletek kielégítettségét, és egyúttal a szabadidő hosszát. A társadalmi gazdagság mutatja meddig „ért fel” egy átlagos egyén a Maslow-lépcsőkön. Harmadrészt — bár erről nagy viták folynak — a hazai össztermék növekedésével csökkenni látszik a társadalmakon belüli egyenlőtlenség. Összességében tehát minél nagyobb az egy főre jutó gazdagság, annál több a választási lehetőség, annál kisebb az alsó Maslow lépcsők közvetlen ösztönzése, és úgy mérséklődik az egyenlőtlenség ösztönző hatása. A GDP kapcsolatban van a gazdasági fejlődéssel, a technikai haladással, a környezet állapotával is, így jól jellemzi az egyéni lehetőségek gazdagságát, az életmód és részben az életprogram választásának lehetőségét és e választás szabadságát.
A növekedés korlátozottsága azért fontos, mert megszabja a gazdaság növekedésének és a társadalom bővülésének határait, így az egyének által „megszerezhető” dolgok sokféleségét, mennyiségét és árát. Ha kevés a korlát, azt a társadalmak úgy érzékelik: „határ a csillagos ég”. Erősen korlátos feltételek között viszont a növekedés nem léphet túl bizonyos határokat. E határok közelében az élet minősége rohamosan romlik, a javak ára egyre nő, a fogyasztásközpontú boldogság növelése ellehetetlenül. A korlátozottságot az „ökológiai lábnyomnak” a föld méreteivel való összevetése mutatja. Amíg az ökológiai lábnyom elmarad a rendelkezésre álló fizikai, és természeti tértől, addig a korlátozottság elhanyagolható. A kutatások tanulsága szerint az emberiség ökológiai lábnyoma valamikor a 1970-es években elérte a Föld méretét. Ettől kezdődően — akár tudatában vagyunk ennek, akár nem — érvényesülnek a növekedés korlátjai. A termelés uralkodó modellje növekvő egyensúlytalanságra vezetett.21
A növekedés határaihoz közelítve a társadalmaknak alapvetően módosítaniuk kell az újratermelést szabályozó kulturális mintájukat. Mindezt igyekeztünk érzékeltetni az ábrán: a két tengely mentén mért helyzetnek meghatározott üzenete van az egyén számára. A „gazdagság” növekedésével egyre kevésbé éri meg a piaci rendszerben maradni, hiszen az elemi szükségletek kielégítettsége szinte teljes, az egyenlőtlenség több munkára ösztönző szerepe lecsökkent. A „korlátozottság” növekedése másrészről azt eredményezi, hogy a fogyasztási termékek megszerzésének ára nő, az anyagi javak mennyisége és sokfélesége egyre kevésbé növelhető — vagyis egyszerre nő a piaci rendszerben maradás „költsége” és a kommunisztikus közösségbe átlépés ösztönzöttsége. Pontosan ezeket a hatásokat tekinthetjük a piaci társadalom → kommunisztikus közösség „fázisátalakulást” kikényszerítő evolúciós nyomás megjelenési formáinak.
Az ábra érzékeltetni igyekszik a globális rendszerben végbemenő „fázisátalakulás” jellegét. Jelzi, miként mozdult el az emberiség a történelmi fejlődés során. Adott időben, bizonyos feltételek mellett lehet csak egyetlen közösségi típus stratégiája evolúciósan stabil. Ám elképzelhető, hogy kettőé, és előfordulhat, hogy akár egyidejűleg háromé is az lehet. A „kizárólagosság” tartományban hiába jött létre egy másik forma — mondjuk a „megvalósult szocializmusok”, vagy a kibucok — előbb vagy utóbb vissza kellett szorulnia. Volt, hogy erőszakos véget értek, és volt, hogy apránként elenyésztek, ahogy tagjaik egyre nagyobb számban léptek át az evolúciósan stabil formációba.
Látható, hogy a természeti határokat messze kitoló, a növekedésnek szabad teret engedő Földön az erőforrásokat piaci módon allokáló, a magántulajdonra és az egyéni érdekre építő kapitalizmus az egyedüli ESS. Ezért szükségképpen alakul át bizonyos feltételek között kapitalizmussá a feudalizmus, és ezért maradnak „szubkritikus” közösségek a kommunák. Gazdag és korlátozott erőforrású földön viszont a kommunizmus is ESS lehet. Ez azt jelenti, hogy egyre növekvő evolúciós nyomás hat az emberekre, és ennek következtében növekvő valószínűséggel lépnek át a fogyasztásközpontú, a versenyen alapuló, piacos társadalomból az alkotásközpontú és nem piaci alapú kommunista társadalomba. Az átlépések és visszalépések egyéni és szabad döntések alapján megy végbe.22 A felnövekvő nemzedékek életünk során akár többször is közösséget cserélhetnek. Miként az ESS eredeti modelljeiben, a kölcsönható állatpopulációknál, itt is az oszcillációs típusú növekedési modell tűnik valószínűnek.23 Amikor sokan lépnek át a kommunizmusba, csökken a gazdaság hatékonysága. A közösség gazdagodása megtorpan, és emiatt némi idő múlva többen lépnek át a piacos rendszerbe. Amikor azonban az kerül többségbe, az emberek kezdik terhesnek érezni a „rohanást”, és újra egyre többen lépnek át, illetve vissza a kommunisztikus közösségbe.
Az ábra felrajzolja a történelmi fejlődés „főútvonalát” is. A neolit forradalomtól indulva, az emberiség a szegénységgel és korlátozottsággal jellemezhető jobb alsó sarokból az átló mentén, balra fölfelé mozdul. Lassan nőni kezd a gazdaság, a kulturális fejlődés eredményeként apránként visszaszorulnak a természeti határok. Egyre több ember él meg ugyanazon a területen, egyre hatékonyabban hasznosítják a természeti erőforrásokat. Ez utóbbit a kultúra fejlődése idézte elő. A népesség növekedése ezen a szinten beleütközhet a környezet korlátjaiba. Ilyenkor az emberek — ha módjukban áll — elvándorolnak a túlnépesedett vidékről. A kulturális evolúció — először itt, Európában, 1500 után — juttatta el az emberiséget oda, hogy túlléphessen a korábbi természeti korlátokon. A társadalom „fázisátalakulásával” megszűnt a feudalizmus: csak a kapitalizmus maradt ESS. Ezzel kezdődött a „nekilendülés”, gyorsult fel a gazdasági növekedés.
A fejlődési görbe „csúcspontját” az 1970-es évek közepe táján éri el. Ekkor lépi túl el az emberiség ökológiai lábnyoma a Föld méretét, és az addig párhuzamosan futó GDP és GPI trendje is ekkortól kezd szétválni.24 Addig a történelmi tendencia a gazdagodás növekedése, és a természeti korlátok folyamatosan visszaszorulása volt. Ekkortól kezdve azonban a technikai fejlődés ellenére újra érzékelhetővé vált a föld korlátozottsága. A GDP ugyan tovább nőtt, de egyre több területen ütközünk bele a határokba. Ezek a határok új szempontokat hoznak a növekedés értékelésébe. Egyre inkább tekintetbe kell vennünk az ökológiai egyensúlyt, figyelnünk kell a társadalom, változásokat befogadó képességére, a gyors és kiszámíthatatlan növekedés kockázatára. Következéskeppen fokozatosan életképessé válnak szuboptimális méretű szervezetek, a kevésbé hatékony, de kevésbé kockázatos folyamatok. Választhatókká válnak az alacsonyabb életszínvonallal, de magasabb életminőséggel leírható életmodellek. Amint egy társadalom eléri a nagyjából 20–40 ezer USD/fő GDP-t, a kommunizmusként jellemzett közösségi típus a történelmileg felhalmozott társadalmi és egyéni gazdagság révén evolúciósan stabil stratégiává válhat.
Ez nem azt jelenti, hogy kiszorítja a kapitalizmust. Pusztán azt állítjuk, hogy életképes és előnyökkel kecsegtető, tehát választható társadalmi alternatíva. A görbe lefutása alapján úgy tűnik, hogy amint tovább nő a társadalmak gazdagsága és a növekedés korlátozottsága, a — mondjuk — 50 ezer USD/fő jövedelmet, és az erős korlátozottság kényszerét elérve mindinkább ESS-vá válik a kommunizmus. Ugyanitt egy ”feudalisztikus”, — alapvetően a tradíciókat követő, a vallás által legitimált elosztást érvényesítő, memetikai szempontból erősen korlátozó, az életmodell-választást beszűkítő, döntően mezőgazdasági termelésre alapozó — modell is életképes alternatíva lehet. Ezzel egy különös, három-formációs modell jöhet létre, az arányok oszcillációs változásával, és folyamatos evolúciós kiválasztódással. Ezen a szinten az igazi probléma: vajon megvalósítható-e e jelentősen különböző civilizációk békés egymás mellett élése? Az eltérő életmodellek, kultúrák együttélése25 ugyanis egy sor problémát vethet fel.
Asimov nagysikerű a Galaktikus birodalom történetét feldolgozó, sokkötetes könyvének első része26 egy, a „Galaktikus Enciklopédiából” vett — képzeletbeli — szócikk segítségével idézi az olvasó emlékezetébe a pszichohistória lényegét. A dokumentumszerűséggel azt sugallja az író, hogy közismert tényt közöl, és azt csak a gyengébbek kedvéért idézi föl, hogy a pszichohistória27 „a matematikának az az ága, amely az embercsoportoknak az állandó társadalmi és gazdasági ösztönzésekre reagálását tanulmányozza”. A pszichohistória segítségével jelzi előre H. Seldon a hatalmának csúcsára jutott Galaktikus Birodalom bukását. Sok ezer évre előre jelzi a Birodalom jövőjét, sőt az összeomlás forgatókönyvét is kidolgozza. Így megtalálja a módját — a Második Alapítvány beavatkozásával — amivel lerövidítheti az összeomlás, majd az azt követő felemelkedés közötti „sötétség századainak” szenvedéseit. Az egyes ember cselekedetei kiszámíthatatlanok — véli Seldon — de az emberek tömegeinek viselkedése a matematika segítségével viszonylag pontosan nyomon követhető. Minél nagyobb egy populáció, annál pontosabban jelezhetjük előre a közösség viselkedését. Bár Asimov — ügyesen — a jövőben megszülető, és a történet idején már közismert tudományként mutatja be a pszichohistóriát, a valóságban ez az írói fantázia szüleménye volt. E jövendölést a könyv megjelenésének idején senki nem vette komolyan. A legtöbb emberben — ide értve a tudósokat is — fel sem merült annak lehetősége, hogy előre jelezhessünk olyan bizonytalan és kiszámíthatatlan ágenseket, mint az emberek viselkedése. Ám a 20. század utolsó évtizedében valósággá vált a tudatos lények kollektív viselkedésének matematikai elemzése.28
Nem lehet tudni vajon Thomas Ray — aki eredetileg megszállott biológus volt, és egyedül az egzotikus élőlényekkel teli esőerdők érdekelték — olvasta-e Asimov könyvét.29 Az ötletet, hogy az evolúciót számítógép memóriájában vetélkedő számítógépes vírusok formájában tanulmányozza, nem Asimov sugallta számára. Egyetemi tanulmányait befejezve a 1980-as években — E.O. Wilson munkatársaként — a Harvard Egyetemen töltött néhány hónapot. Egy este véletlenül beesett a Harward Science Centre-be, ahol a Cambridge Go Klub működött. E régi kínai játék két vetélkedője egy tábla hálózatának csomópontjaira néhány egyszerű szabály segítségével korongokat helyez, így igyekezve egymást bekeríteni és kiszorítani. Azon az estén történetesen egyetlen játékos volt, — a Mesterséges Intelligencia labor munkatársa — aki készséggel és számára meghökkentően ismerős fogalmakkal írta le neki a játékot.30 A korongokat — amelyek vetélkedő populációkat testesítnek meg — meghatározott stratégiák szerint helyezik el a táblán. Ha a korongok elhelyezését szabályozó stratégia sikeres a populációk életteret nyernek, míg ha nem sikeresek, akkor „kipusztulnak”. A beszélgetés közben mellékesen az is kiderült hogy az efféle játékok számítógéppel modellezhetők, sőt önreprodukcióra képes programok is létrehozhatók. Ekkor váratlanul Ray szeme előtt felcsillant az evolúció számítógépes szimulációjának lehetősége.
Az ötlet egyszerűnek tűnt, ám jóval nehezebben volt megvalósítható. A számítógépben, utasítások sorozatából, — miként egy számítógépes vírust — létre kellett hozni egy önmaga lemásolására képes programot. Az önmagát újra és újra replikáló eredeti program, „élőlényként” viselkedő programok egész populációját hozhatja létre a számítógépben. A populáció „egyedei” környezetüket „élettérként” érzékelik. Ezt az „életteret” a számítógép memóriájának kapacitása, és a központi egység adott egyed másolására fordított ideje testesítette meg. Ezek után már csak arra volt szükség, hogy a mutációt (a programok véletlenszerű változásainak formájában), és a szelekciót (a populációt alkotó programokat a központi memória időközönként „megtizedelte”) bevezesse számítógépes világába.31 Mikor mindez megtörtént, - a számítógépben adottak voltak az „élőlények”, a reprodukciót vezérlő (program) minta, a véletlenszerű mutáció, és a korlátozott élettér szelekciós hatása — létrejött az evolúció minden feltétele a TIERRA rendszerben. 1989 szilveszterén azonban Ray szembetalálta magát Dnyeprov hősének problémájával. Vajon az első - 80 utasítást tartalmazó – „Ős-program” a legtökéletesebb-e, vagy sem. Nem véletlenül, ugyanazt a megoldást választotta: a további tökéletesítés helyett egyszerűen elindította az evolúciót.
A „Teremtés” 1990 január 3-án éjjel zajlott le. Mint később elmondta, „azon az éjszakán nem sokat aludtam. Nem tudtam mi fog történni, de azt sejtettem, hogy valami nagyon figyelemre méltó”.32 És valóban, a TIERRA rendszerben az evolúció „elszabadult”. Előbb csak az eredetihez hasonló, később azonban egyre különösebb „élőlények” jelentek meg. „Paraziták”, amelyek beépültek a más programokba, azokon keresztül másoltatták magukat, elszívva gazdáik életerejét. Együtt élő programok különös szimbiózisai jöttek létre, amelyek egymás túlélését segítették. Amíg a gazda-populációk számossága nagy volt a paraziták vidáman éltek. Amint az „élettérért” folyó verseny kiéleződött a paraziták, és a gazdák együttélése a populáció-biológiából jól ismert Lotka-Volterra ciklusokat kezdte kirajzolni. Ray megdöbbenésére egyszer csak felbukkant egy, az eredetinél jóval kevesebb utasításból álló, ám a „Teremtő” alkotásánál sikeresebb „élőlény”. Az egészben az volt a legmeghökkentőbb, hogy semmi nem volt eleve beleprogramozva a rendszerbe. Miként a valóságos evolúció esetén, nem valami eleve beépített cél vezérelte a történéseket. Elegendő volt a létezők olyan meghatározása, amelyekre replikáció, a mutáció, és a szelekció érvényes és az evolúció előre nem látható „lények” különös és egyre változékonyabb sokaságát hozta létre.
A működés feltételeit — az élettér méretét, az együttműködéshez és a vetélkedéshez fűződő előnyöket és hátrányokat, valamint a mutáció mértékét — változtatva, egyre különösebb evolúciós pályák rajzolódtak ki. A populációk, bizonyos határon belül többnyire egyensúlyban maradtak, ám előfordultak hirtelen változások. Mintha a számítógépben a kambriumi robbanás zajlana le. A stabil sztázisok korszakát — bármiféle aszteroida becsapódása nélkül, pusztán a rendszer kaotikus jellege miatt — a tömeges kipusztulás követte, amely a populációk egészen új nemzedékének megjelenéséhez vezetett. A TIERRA, számítógépben definiált virtuális lényei mindenki számára azt sugallták: lehetséges szaporodásra képes virtuális ágenseket megalkotni, majd pontosan meghatározva a környezeti feltételeket, beindítható és lejátszható az evolúció folyamata. A környezeti feltételek tudatos változtatásával pedig feltérképezhetőek az evolúció alternatív utjai, és a stabilan együttélésre képes populációk.
A TIERRA azonban csak kezdete volt a 90-es évtizedben gyorsan terjedő, új, a társadalomtudományokat forradalmasító módszernek — az agens-alapú modellezésnek.33 Lelkes hívei szerint ez a módszer épp oly jelentős, mint a mikroszkóp vagy a távcső felfedezése a biológiában, illetve a csillagászatban. Az eljárás alapja a virtuális, autonóm döntéshozó lények „megteremtése” egy meghatározott számítógépes környezetben. Az ágensek érzékelik a környezetet, és azt felmérve34, a számukra meghatározott viselkedési szabályok alapján döntenek. A számítógépes szimuláció során sok ezer lépésében működhetnek együtt vagy vetélkedhetnek egymással. Megváltoztathatják a környezetükkel és egymással kialakított viszonyukat, sokféle, komplex jelenséget hozhatnak létre virtuális társadalmukban.
Az ágens alapú modellezés forradalmi jellege szembetűnő az un. Sugarscape modellben, amely egy „cukorhalmokon” elterülő társadalmat ír le.35 A társadalmat alkotó ágenseket egyetlen dolog vezet: cukrot akarnak! Földjük egy különös — 50*50 függőleges és vízszintes sorral, így összesen 2500 rácsponttal rendelkező — toroid formára feltekert síklap. A rácspontok két tulajdonsággal rendelkeznek: cukortartalommal, és potenciális cukor-felvevő „képességgel”. Mindkettő a „teremtők” — J. M. Epstein és R. Axtell — által előre meghatározott rendben oszlik el a Sugarscape társadalomban. A rácspontokon, szintén véletlenszerűen elszórva, ágensek élnek. Életüket mozgató egyetlen vágy: megszerezni, majd elfogyasztani vagy felhalmozni, minél több cukrot. Az ágensek, — mint egyedek — viselkedését jól meghatározott szabályok határozzák meg: elvándorolhatnak, harcolhatnak, kereskedhetnek, együttműködhetnek, kicserélhetnek sokféle dolgot, megbetegedhetnek, sőt, még szexuális életet is élhetnek, és utódokat hozhatnak létre. Különféle kulturális tulajdonsággal — eddigi fogalomhasználatunkkal, mémekkel — rendelkezhetnek, amelyeket a szomszédos ágensekkel kicserélhetnek. Vagyis, átvehetik egymás kultúráját, eltanulhatják mások szokásait, és átadhatják a sajátjukét.
Az ágenseket, alkotóik, öröklött tulajdonságokkal is felruházták: magas vagy alacsony hatékonyságú anyagcserével, metabolizmussal. A gyors metabolizmus, a nagy táplálék-szükséget miatt hátrányos, míg a lassú metabolizmus, az alacsonyabb táplálékigény miatt, előnyös a túlélés szempontjából. Eltérő ezen kívül a „látásuk” minősége is: vannak, akik messzebb, értsd több rácspontnyira, míg mások csak egyetlen rácspont távolságra láthatnak el. Nyilvánvaló, hogy a „távol-látás” túlélési előnyt, a „közel-látás” versenyhátrányt jelent. A számítógépes modell ágens-társadalmának lényei lényegében mindazt megtehetik, és meg is teszik, amit a reális társadalom egyedei — esznek, dolgoznak, megbetegedhetnek, kereskednek, vagyont halmozhatnak fel, harcolnak, és szaporodnak. Nem véletlen tehát, hogy jellegzetes társadalmi változások bontakoztak ki. Az ágensek folyamatosan vándorolnak; keresik a cukorban leggazdagabb területeket, majd közösségekbe tömörülhetnek. Azonos kulturális formákkal jellemezhető törzseket alkothatnak. Majd e törzsek „saját akaratuk” szerint háborúzhatnak, vagy éppen kereskedhetnek egymással. Korábbi cselekedeteik eredményeként folyamatosan átalakítják környezetüket, amely viselkedésük módosítására készteti őket. Mint a „teremtők” megfogalmazták, modelljük lehetővé teszi az ágens-környezet ko-evolúciójának tanulmányozását.36
A kereskedelem hatásának tanulmányozása során újabb szükségletet vezettek be az alkotók: „fűszer” iránti igényt. Ez a szükséglet a cukoréhoz hasonlóan érvénysült, és hasonlóképpen véletlenszerűen volt a világban elosztva. A következmény közhelyszerű: kiderült, hogy a kereskedelem hatására a Sugarscape társadalom eltartó képessége — vagyis a toroidon élő ágensek lehetséges száma — megnőtt. Jóval többen élhettek a kereskedelem hatására a Sugarscape társadalomban, mint kereskedelem nélkül. Ugyanakkor — mintegy a kereskedelem következtében — a társadalom jóval egyenlőtlenebb lett. A birtokolt, és elfogyasztott cukor mennyisége által meghatározott jelentős vagyoni különbségek alakultak ki az ágens-társadalomban.37 Tovább növelte a társadalmi különbségeket, ha a modellben lehetővé tették az öröklődést. Ne feledjük, ezek az eredmények nem voltak eleve beleépítve a modellbe. Ezek a „saját érdekeik” és persze az adott szabályrendszer szerit mozgó ágensek maguk hozták létre. Érdekes volt tapasztalni, ahogyan az ágensek között munkamegosztás alakult ki, és elkezdtek egymással kereskedni. Az ágens alapú modellezésen alapuló számítógépes szimuláció ugyanazt a szerepet játszhatja, mint az autó fényszórója. Elénk vetítheti azt a távoli jövőt, amelyhez, — ha nem változtatunk viselkedésünkön, vagyis nem fordítjuk el a kormánykereket — elkerülhetetlenül elérkezünk egy idő múlva.
Az ágens alapú programozás forradalmi jellege három lényegi képességében38 rejlik. Minden korábbi szimulációs módszer eleve „bevitte” a végeredményt a szimuláció kezdő feltételeibe. Az ágens alapú modellezés viszont egyszerre kezeli az entitások — a különböző jellegű egyének, csoportok, vagy akár egész társadalmak — diszkrét jellegét, autonóm döntési lehetőségeit és a sokszoros számítógépes futtatás lehetőségeit. Mivel a társadalmat önös érdekű ágensek együttműködéseként és vetélkedéseként írhatjuk le, ezzel a megközelítéssel modellezhetjük39 életünk szinte minden jelenségét, elemezhetjük folyamatok kifejlődését és feltétel-érzékenységét40. Gondoljunk csak arra, milyen lehetőségeket nyújt a módszer bizonyos gazdasági és társadalmi akciók következményeinek felbecsülésére!
A „forradalmi” jelző második indokának magukat az ágenseket tekinthetjük. Ezek — definíció szerint — pontosan a társadalomtudományi kutatás logikájához illeszkedő önálló aktorok, saját érdekekkel, törekvésekkel, „akik” folyamatosan formálják környezetüket és újratermelik döntési feltételeiket41. Az ágenseknek éppen ezt a jellemzőjét emelte ki a Nobel díjas Amartia Sen is, elválasztva a „ágens” — szokványos — megbízottként” értelmezett felfogását, és az eredeti — általa „magasztosabb”-nak tekintett — fogalmától. Számára az ágens, „olyan ember, aki cselekszik, és változást idéz elő, és akinek sikereit saját értékeinek és céljainak szempontjából lehet megítélni”.42 Ezek az autonóm cselekvők „igyekeznek” alkalmazkodni környezetükhöz, és éppen emiatt válik képessé a modell arra, hogy különböző típusú közösségekben feltárja az evolúciós jelenségeket.
Ebből következik az ágens alapú modellezés harmadik „forradalmi” újítása: az evolúciós folyamatok ismételt lejátszása kézenfekvő eszköz az ún. „kiemelkedés” vizsgálatához. Az „emergencia”, a kialakulás elemzése a társadalom-tudományok legérdekesebb és legizgalmasabb — egyben legkényesebb — problémáit oldhatja meg43.Az ágens alapú programozás az elmúlt évtizedben a társadalomtudományok igencsak különböző területein44 hozott alapvetően új eredményeket. Ezek különösen akkor váltak érdekessé, amikor össze lehetett vetni őket az emberi résztvevőkkel folytatott játékok eredményeivel. Az ágensek segítségével szinte laboratóriumi körülmények között elemezhetünk komplex társadalmi jelenségeket, így bizonyos típusú csoportos viselkedések kialakulását. Szimulálhatjuk a legkülönbözőbb társadalmi változásokat. Megérthetjük a kollektív jelenségek létrejöttét45 — a piac kialakulásától a divatok terjedésén keresztül egészen a bűnözés növekedésig vagy éppen visszaszorulásáig.
Az ágens alapú programozás tehát ideális módszert kínál a közösségek belső dinamikájának és az együtt élő civilizációk elemzéséhez. A szimuláció eddig soha nem látott lehetőséget nyújt, hogy megvizsgáljuk, konkrétan milyen feltételek kellenek a különböző életmodellű közösségek stabil együttéléséhez. Az evolúció egyik, sokat vitatott kérdését a nemrég elhunyt S. Gould46 tette fel: mi történne, ha az evolúciót újra és újra „lefuttathatnánk”? A ténylegesen megvalósulttól alapvetően eltérő irányba fejlődnének-e az események, minden futtatás más jövőbe vezetne-e? Avagy — mint azt D. Dennett feltételezte — az újrafuttatott evolúció fő vonalaiban a korábbi menetrendet követné? Az ágens alapú programozáson alapuló „mesterséges élet” elemzések válaszolhatnak erre. Az eddigi kísérletek arra utalnak, hogy a mikroszerkezet ugyan nem jelezhető előre, ám az alapvető, evolválódó struktúra az „újrajátszások” során gyakran meghökkentősen stabilnak bizonyult47. A szimuláció további fontos előnyökkel is kecsegtet: feltárhatja a fejlődés tendenciáit. Azonosíthatjuk a jövő fontosabb alternatíváit és ezek lehetséges kimeneteit. A tervező módszert kap a „mi lett volna, ha”, vagy a „mi lehetne, ha” típusú, sokáig megválaszolhatatlannak tekintett kérdések elemzésére.
A módszertani alapok egyre biztosabbak, a számítógépes modellek mind összetettebbek. Fokozatosan gyűlnek a szimulációs modellek futtatásához nélkülözhetetlen, a társadalmak konkrét állapotát leíró információk.48 Megítélésünk szerint egy évtizeden belül elvégezhetők azok a vizsgálatok, amelyek eredményeként — az 1. ábrához hasonlóan — felrajzolhatjuk a valóságos föld , az együtt élő, evolúciósan stabil közösségtípusok feltételrendszerét. Ezzel mintegy „matematikailag” bizonyíthatjuk vagy cáfolhatjuk, hogy tényleg evolúciósan stabil modellé válik-e a kommunista közösség. A végső bizonyíték persze csak a valóságos kommunista közösségek létrejötte lehet. Addig azonban, amíg ezek a közösségek valóban kialakulnak, fogadjuk el az efféle jövendölésekről — kételkedő és reménykedő hangsúllyal is olvasható — orosz mondást: „Ha megérjük, meglátjuk”.
1A cikk a szerző új könyvének – Gének, mémek és a társadalmi evolúció (Lehet-e evolúciósan stabil stratégiai a kommunizmus) - utolsó, összefoglaló fejezete alapján készült. A könyv egy sor a társadalomtudományokban szokatlan megközelítést és fogalmat használ, amelyek mindegyikét részletesen elemzi is. A jelen cikkben csak a mondanivaló megértése szempontjából leglényegesebbeket határozzuk meg.
2A. Dnyeprov. A rákok szigete. Riadó a naprendszerben. Helikon Könyvkiadó. Budapest. 1965. 34. oldal.
3Az evolúciósan stabil stratégiák elemzésének a könyv egy fejezetet szentel. Evolúciósan stabil stratégiának nevezzük kölcsönható egyedek olyan viselkedési stratégiáit, amelyek az evolúciós folyamat eredményeként formálódtak ki, csiszolódtak egymáshoz. Az adott körülmények között a maximális eredményt hozzák alkalmazójuk számára, és ezért az egyik lénynek sem éri meg eltérni ettől.
4Evolúciós nyomáson a környezeti feltételek olyan összességét értjük, amely a létező élőlények túlélését meghatározott módon befolyásolják, előnyben részesítve bizonyos genetikai (és memetikai) struktúrákat, míg hátrányosan másokat.
5Maslow ötszintes szükséglet piramisáról van szó, amely - sok más társadalmi jelenséghez hasonlóan - az evolúció folyamata által kiformált.
6Marosán György. A siker receptje. Kossuth Kiadó 2003. 221. oldal
7A határboldogság fogalma a határhaszon fogalmának kiterjesztése a fogyasztás „boldogság-generáló” hatásának értelmezésére, egységnyi fogyasztásnövekedés eredményezte „boldogság-növekedést jelent.
8Lásd Csíkszentmihályi Mihály. Flow K.J.K. 1997.
9Karl Marx. A tőke. Kossuth Könyvkiadó 1978. 15. oldal
10Ez az arány nem számításon alapul, inkább a változás irányának érzékeltetésére szolgál. Az arányok becslése nehéz, hiszen már ma is problémát jelent, hogy a statisztikák nem mutatják a fekete és a szürke gazdaságot, és végképp kilóg a rendszerből az informális gazdaság. (M.Gy.)
11A könyv, címéből i következően, fontos módszertani modellként használja a mémek fogalmát. A mémek, a hagyományos értelmezés szerint: a kultúra „génjei”, azok az elemi egységek, amelyek mutációja kiváltja a kultúra változását.
12Tulajdonképpen emiatt is nevezhető az általunk felvázolt modell a liberális kommunizmus modelljének.
13Az ökológiai lábnyom annak a területnek a nagysága, amely egy adott közösség újratermeléséhez szükséges, figyelembe véve a létszámát, a fogyasztási mintát, és az alkalmazott technológiák „falánkságát”.
14C. George Benello, Robert Swann, Shann Turnbull. Building Sustainable Communities. The Boorstap Press. New York 1972. valamint Amitai Entzioni. The Spirit of Community. Simon and Schuster. 1993. és A. Entzioni. The New Golden Rule. Basic Books. 1996.
15Egy komplex rendszer billenési pontja az a pont, amelyen túl a rendszer minősége hirtelen alapvetően – és többnyire kedvezőtlenül - megváltozik.
16Economist. 2004 04. 17. (?)
17Joshua M. Epstein, Robert Axtell Growing Artificial Societies. Brookings Institution Press. 2000.
18Schelling T.C. Models of segregation. American Economical Review Papers and Proceedings 59 (2) 488-93.
19Marosán György: Billenési pontok. Népszava 2004. március 6. és Megfőtt béka szindróma. Népszava 2003. szeptember 13.
20Az ábra hasonló a biológiai lények viselkedésének evolúciósan stabil stratégiáinak a környezeti feltételek alakulásától függő modelljeire. Lásd, Viselkedésökológia. Szerkesztette: Barta Zoltán Liker András – Székely Tamás. Osiris Kiadó 2002. 5 fejezet: Kosztolányi András és Székely Tamás. Az utódgondozó viselkedés evolúciója.
21A világ helyzete 2004. Föld Napja Alapítvány. 2004. 7. és 8. fejezet
22Ezért gondoljuk a kifejtett gondolatmenetről, hogy a liberális kommunizmus elméletét írja le.
23Szabó György A Jó, a Rossz, és a Magányos. Természettudományi Szemle.
24A GPI a Genuin progress indicator egy olyan – könyvünkben részletesen elemzett - statisztikai mutató, amely a növekedés költségeit is tekintetbe véve méri a haladás szintjét.
25Huntington Civilizációk összeütközése. Európa Kiadó 1997
26Isaac Asimov. Az Alapítvány Kozmosz Könyvek. Budapest 1991.
27Isaac Asimov. Alapítvány. Kozmosz Könyvek. Budapest. 1971. 9. oldal
28Philip Ball. Critical Mass. William Heinemann. 2004.
29Roger Lewin. Complexity. Coller Books. 1993. 5. fejezet
30Roger Lewin. Complexity. Coller Books. 1993. 88. oldal
31Stefan Helmreich. Silicon second nature. University of California Press.
32Roger Lewin. Complexity. Coller Books. 1993. 95. oldal
33Stuart A. Kauffman. Investigation. Oxford University Press. 2000.
34Eric Bonabeau Agent-based modelling PNAS May 14. 2002 7280-7287
35Joshua M. Epstein Robert Axtell Growing Artificial Societies. The MIT Press. 1998. 6. oldal
36Joshua M. Epstein Robert Axtell Growing Artificial Societies. The MIT Press. 1998. 163. oldal.
37Philip Ball. Critical Mass. William Heinemenn London. 2004. 438. oldal
38Steven C. Bankes. Agent-based modelling: A revolution? PNAS may 14. 2002. 7199-7200.
39John H. Holland Emergence Perseus Books. Cambridge Massachusets. 1989. 118. oldal
40Stuart Kauffman. At Home in the Universum. Oxford University Press. 1999.
41Timothy K. Kohlee and George J Gumerman. Dynamics in Human and Primate Societies: Agent-Based Modelling of Social and Spatial Processes. Oxford University Press. 2000. 2. oldal
42Amartia Sen. A fejlődés mint szabadság. Európa 2003. 41. oldal
43Ecomomist 2003 03.15. végén
Proceedings of the National Academy of Science 2003 márc?
Nature 2002 okt 17. 677 oldal
Nature 2002 dec. 19/26 766 oldal
44Lásd erről a Artificial Life kiadványokat . Artificial Life I-VII. Rober Axelrod. Agens alapú rogramozás az evoilúcióban ?? szociológiánál láttam
45Epstein J.M. (2002) Proc Natl. Sci. USA 99. Supl. 3 7243-7250
46Artificial Life Proceedings of the International Conference on Artificiasl Life. A Bradford Book 2000. Paul Domjan. 248. oldal
47Artificial Life V? 420 oldal ??
48Philip Ball. Critical Mass. William Heinemann. London. 2004. és T.K. Kohler and G.J. Gumerman. Agent-based Modelling of Social and Spatial Processes. Oxford University Press 2000.